Egzotyka, literackie uznanie i aptekarska precyzja. Wystarczy wymieszać wszystkie powyższe składniki, aby w rezultacie otrzymać fragment dawnego obrazu miasta i ciekawość turystów. Choć w Krakowie czas płynie wolniej, to już krakowskie kamienice są bardzo intensywne w swojej różnorodności. Dzisiaj kilka słów o jednej z nich – Kamienicy Pod Murzynami przy ul. Floriańskiej 1 na rogu Placu Mariackiego, w której znajdowała się apteka o nazwie Pod Etiopy.


Pierwsze piętro kamienicy zdobi płaskorzeźba przedstawiająca dwóch Murzynów. Te dwie postaci od XVI w. dumnie spoglądają z góry na głowy krakowian.(1) Patrząc na tak egzotyczny obrazek w samym centrum tradycyjnego miasta, możemy zadać sobie pytanie: Co ma Murzyn do XVI-wiecznego Krakowa? Odpowiedź jest całkiem ciekawa – wizerunek ciemnoskórych, zdobiący godło apteki, pełnił funkcję… reklamową.(2) XVI w., czyli czas nowych odkryć geograficznych, sprzyjał zainteresowaniu wszelką egzotyką. Płaskorzeźba dwóch Murzynów miała informować krakowian o dostępności egzotycznych leków w ofercie apteki i stanowić zachętę do dokonania zakupu.


Apteka Pod Etiopy była także miejscem spotkań krakowskich innowierców. Klienci apteki mogli nie tylko zaopatrzyć się w wymyślne lekarstwa, ale również zakupić w tym miejscu doskonałe wina.(1) Być może to właśnie tak bogata i różnorodna oferta zaprocentowała w późniejszych latach zainteresowaniem środowiska artystycznego. Konstanty Ildefons Gałczyński wychwalał Kamienicę Pod Murzynami w swoim wierszu Zaczarowana dorożka oraz w wierszu poświęconym Karolowi Szymanowskiemu.

Źródła:
1. Kraków od A do Z, J. Adamczewski
2. Pępek świata nazywa się Kraków, M. Czuma, L. Mazan – autorzy tej publikacji informują, że postaci Murzynów trafiły na fasadę kamienicy w połowie XVII w.